Korporace United Aircraft má momentálně v různém stádiu rozpracování přes 20 exemplářů letadel Jak MC-21. Současně s tím probíhají doplňkové certifikační lety. Předpokládá se, že certifikační zkoušky budou zakončeny v příštím roce.
Hlavní konstruktér MC-21 Vitalij Naryškin uvádí, že pro získání typového certifikátu je plánováno přibližně 220–230 dodatečných certifikačních letů.
První certifikační let „rusofikovaného“ MC-21-310 (RA-73055) v délce trvání čtyř hodin se uskutečnil 26. června z letiště Ramenskoje u Moskvy. Letoun je poháněn domácími (a již certifikovanými) motory Aviadvigatěl PD-14.
„Pracujeme pod velmi napjatými termíny, protože chápeme, že aerolinky na MC-21 netrpělivě čekají,“ říká ředitel korporace Rostech Oleg Jevtušenko. „Proto paralelně certifikací připravujeme i sériovou výrobu.“
Podle Jevtušenka je již více než 20 letounů ve výrobním závodě „v různých stupních dokončení“, přičemž dodávky dopravcům mají začít příští rok.
Aeroflot má celkem 18 pevných objednávek MC-21 a celkový závazek na 339 exemplářů. Závazek původně zahrnoval také letadla SJ-100 a Tu-214, ale nakonec byl konvertován na letadla MC-21-310 a zkrácenou verzi MC-21-210, která je nyní ve vývoji.
Aeroflot má prvních 108 exemplářů převzít do konce roku 2030 a další dodávku 92 exemplářů očekává do konce roku 2033. Kromě Aeroflotu má Smartavia objednáno 45, Aurora 15 a Iraero 7 exemplářů. Pořízení letadel projednává běloruská Belavia.
Základní verze MC-21-300 s motory Pratt & Whitney GTF získala certifikaci v prosinci 2021. Vzhledem k západním sankcím však bylo rozhodnuto pokračovat pouze vývojem verze MC-21-310 s domácími motory PD-14, přičemž bylo nutno letoun zásadně přepracovat a nahradit veškeré západní systémy a komponenty, což uvedení MC-21 do provozu značně oddálilo. (Foto: Russian Planes, OAC, planes.cz)
...a nic jim při certifikačních letech nerachlo, jak bývá poslední dobou zvykem.
Tak hlavně aby splnili pětiletku.
Martin: akorat ze ty motory jiz maji certifikaci podle standardu ICAO, ktere plati od 2027.
Nebudou ani rychle, ani levně.
Jak je ostatně vidět z jiných článků.
Myslim že z jejich pohledu je to zatím nepodstatné. Důležité je rychle a levně - pro domácí trh. Ropy mají že nevědí co s ní (a navíc prý podle jistých géniů maximálně do 4 let napadnou ČR a obsadí Moravské naftové doly - co teprve potom...), hluk je nezajímá.
Až začnou uvažovat o exportu, kdoví kdy, však si poradí, nebojte. Myslim že zde lze uvažovat o desítkách let než nasytí svůj, případně trh okolních zemí které jsou na tom podobně.
A až se obnoví lety do Evropy apod, Airbusů mají dost. Uvidíme. Já bych je až tak nepodceňoval jak se zde stalo (hloupým) zvykem.
Zajímala by mě hlučnost těch jejich slavných motorů, jsou strašně malé a obávám se, že budou i dost hlučné a žravé. Tak jako vždy v minulosti. Prostě rusáckej lacinej šrot. Na hlučnost motorů by měla být mnohem přísnější kritéria.
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Rozhodnú aj servisné časy a závažnosť porúch týchto lietadiel.