Letecké společnosti se těší mimořádně příznivé situaci. Aerolinky se vracejí k zisku, některé poprvé po 20 letech. Jiné, jako např. Emirates či Qatar Airways ohlásily, historicky nejvyšší zisky.
IATA (Mezinárodní asociace letecké dopravy) předpovídá, že letecký průmysl v roce 2025 dosáhne rekordního čistého zisku ve výši 36,6 miliardy dolarů, což bude nový historický rekord. Aerolinky budou pracovat s průměrnou marží 3,6 %, což odpovídá průměrnému zisku 7 dolarů na cestujícího – mírně pod 7,90 dolary v roce 2023, ale více než předpokládaných 6,40 dolaru (v roce 2024). IATA očekává, že celkové tržby odvětví poprvé překročí hranici 1 bilionu dolarů.
Podle údajů organizace IATA se celkový počet přepravených cestujících, měřený v komerčních osobokilometrech (RPK), v roce 2024 zvýšil o 10,4 %, čímž o 3,8 % překonal předpandemickou úroveň. Několik příklady demonstrující, nakolik se zlepšilo „finanční zdraví“ leteckého odvětví:
Kenya Airways, které byly ve ztrátě od roku 2013, oznámily čistý zisk ve výši 41,7 milionu dolarů za rok 2024, přičemž rok předtím vykázaly ztrátu přibližně 175 milionů dolarů.
Britská Virgin Atlantic se v loňském roce poprvé od pandemie vrátila do zisku. Uvedla zisk před zdaněním ve výši 20 milionů liber (26,8 milionu dolarů).
Turkish Airlines dosáhly v roce 2024 čistého zisku 2,4 miliardy dolarů.
Lídrem v ziskovosti se stala Emirates Group, která za finanční rok 2024–2025 vykázala rekordní zisk před zdaněním 6,1 miliardy dolarů, což je o 18 % více než v předchozím období a stala se nejziskovější leteckou společností na světě.
Výnosům dominovala velká trojka amerických leteckých společností – Delta Air Lines, United Airlines a American Airlines. Vysokých výnosů bylo dosaženo díky 5% ročnímu nárůstu počtu zákazníků a relativně vysokým cenám letenek. Celkové výnosy těchto tří společností přesáhly 172 miliardy dolarů. Ačkoli „velká trojka“ amerických aerolinek generovala výrazně vyšší výnosy než jakékoliv jiné společnosti, jejich provozní marže jsou nízké. Provozní marže American Airlines činila pouhých 1,57 %, dramaticky pod celosvětovým průměrem. Delta i United se sice propracovaly mezi deset nejziskovějších aerolinek, ale obě operují s maržemi kolem 5,5 %.
Tyto marže kontrastují s lídry žebříčku, jako jsou Emirates a Singapore Airlines, které si obě zajistily provozní marži přes 14 %. Qatar Airways naopak dosáhly provozní marže pouhých 7,7 %.
Za pozornost stojí Ryanair, který přes nízkou cenu letenek dosáhl provozní marže 13,6 %. Naopak Southwest Airlines vykázaly zisk ve výši „pouhých“ 460 milionů dolarů a dosáhly jen nízké provozní marže 1,67 %.
Z tradičních evropských aerolinek se skupině Air France-KLM podařilo dosáhnout provozní marže 5,1 %, zatímco Lufthanse se s marží 3,73 % výrazně nedařilo.
Naopak velmi dobře dopadly Turkish Airlines s provozní marží 10,6 %, čímž překonaly dokonce i skupinu IAG s průměrnou ziskovou marží 8,7 %.
Podle Companies Market Cap však existují „méně viditelné“ aerolinky, které dosahují ještě výrazně vyšších provozních marží. Bangkok Airways, Air Arabia a Copa zakončily rok 2024 s neuvěřitelnou provozní marží přes 20 %. Z nich nejvyšší zisk měla Copa s výnosy ve výši 3,43 miliardy dolarů a ziskem 0,72 miliardy dolarů.
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
A co nas slavny Smartwings? Dle informaci pry udelaly nulu a navic jim hrozi stavka
)