Společnost United Airlines, tradiční a loajální zákazník Boeingu, je s objednávkou až 477 letadel 737 MAX 10 nejenom zahajovacím, ale také nejdůležitějším zákazníkem této verze. Jeden z prototypů 737 MAX 10 dokonce již létá v barvách United (viz foto).
Poté, co z letounu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines vypadla 5. ledna během stoupání záslepka nouzového východu, regulátor FAA uzemnil většinu letadel 737 MAX 9. Mezi nimi i 79 letadel MAX 9 United Airlines. Šéfovi United Airlines zjevně došla trpělivost a pohrozil, že objednávku MAX 10 zruší. Jako první o tom informovalo v lednu zpravodajství Bloomberg.
United bez MAXů 10?
Scott Kirby uvedl: „Pracujeme na plánu, jak se obejít bez letadel MAX 10“. Případ Alaska Airlines byl příslovečnou poslední kapkou. Nástup MAX 10 do služby (EIS) je opožděn již o pět let a po nehodě letadla Alaska Airlines se termín nejspíš posune z roku 2025 na rok 2026. Další vývoj zůstává nejistý, což zhoršuje možnosti United plánovat další růst. Jak bylo uvedeno, United Airlines mají u Boeingu pevnou objednávku na 277 exemplářů MAX 10 s opcí na dalších 200 strojů.
Frustrovaný Scott Kirby se proto vydal na cestu k Airbusu, aby posoudil šance na náhradu MAX 10 Airbusy A321neo.
Zcela vyprodaný Airbus prochází všechny objednávky, aby našel případné volné výrobní sloty či je vykoupil a mohl tak nahradit u United Airlines MAXy 10 svými A321neo. Přes toto úsilí šéf Airbusu Guillaume Faury dne 15. února varoval, že Airbus nemá volné kapacity, aby uspokojil společnosti, které chtějí nahradit Boeingy 737 MAX 10 letadly Airbus A321neo. Prioritu mají stávající zákazníci a produkce řady A320neo je vykoupena do konce dekády.
Nyní se zdá, že možnosti existují a United mohou své hrozby naplnit.
Zpravodajství Bloomberg přineslo 24. února informaci, že United Airlines vedou pokročilá jednání s Airbusem a leasingovými společnostmi, které mají umožnit získat první letouny A321neo ještě letos. Zpravodajství to uvádí s odvoláním na „dobře informované zdroje“.
Pokud by k náhradě všech nebo velké části objednaných MAXů 10 došlo, jednalo by se o největší problém programu 737 MAX od katastrof letadel Lion Air a Ethiopian a jejich uzemnění v březnu 2019. Pro Boeing špatná zpráva, která přichází ve špatnou dobu.
Airbus aktualizuje objednávky
Airbusu se zřejmě podařilo vyšetřit nějaké výrobní sloty od společností, které své objednávky potřebují posunout na později. Zdroje zpravodajství indikují Spirit a JetBlue s tím, že jednání zatím nejsou ukončena. Je jasné, že nikdo neustoupí ze svých slotů bez nějaké protislužby Airbusu.
Spirit Airlines v červenci oficiálně oznámily, že posunou objednávky 99 letadel řady A320neo z roku 2024 na rok 2025. Dodávky plánované na období 2025-2027 chtějí Spirit posunout na období 2029. JetBlue ve zprávě 10K pro burzu informují, že posunou své objednávky na 25 letadel A321neo z období 2024-2027 o několik let. Nezmiňuje se, kolik letadel A321neo mohou pro United zajistit leasingové společnosti.
Zatím ještě není jasné, zda Airbus a leasingové společnosti dokáží uspokojit veškeré potřeby United Airlines. Nicméně finanční ředitel United Michael Leskinen minulý týden uvedl, že United mohou provozovat A321neo spolu s menšími 737 MAX 9, přičemž vzájemný poměr „závisí na ceně.“ Letadla MAX 10 nezmínil.
Z hlediska kontraktačního mají United volné ruce. Kontrakt s Boeingem mohou kdykoliv zrušit nebo jakkoliv upravit, neboť „Boeing není schopen dostát svým závazkům“, prohlásil Kirby. Boeing si v dané situaci také nemůže dovolit žádný konflikt se takovým zákazníkem, jakým jsou United Airlines.
Zástupci Airbusu, Boeingu a United odmítli zprávu komentovat. (Foto: Air Data News, Times of Malta, Everett Herald)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém