Antonov An-124 přeletěl cestou do Lipska nad Kyjevem

  • 2025-07-13 16:46

Antonov An-124-100 (UR‑82073) ukrajinské společností Antonov Airlines přeletěl dne 11. července 2025 v časných ranních hodinách na cestě na letiště Leipzig/Halle (LEJ) nad Kyjevem. Jednalo se o evakuační let ADB9154.

Od 24. února 2022 jsou ve vzdušném prostoru Ukrajiny prováděny výlučně vojenské lety a zvláštní humanitární lety, které probíhají pod přísnou kontrolou.

Letoun UR‑82073 zastihla válka v opravárenském závodě na letišti Svjatošino, které patří k výrobnímu závodu Antonov. Letiště nebylo dotčeno válkou.

Po útoku na Hostomel v roce 2022 přesunuly Antonov Airlines svou provozní základnu do Lipska na letiště Leipzig/Halle, kde bázuje všech pět letadel An‑124‑100. Tyto letouny nadále podporují globální logistiku a strategické přepravní mise.

Svjatošino bylo původně hlavním kyjevským letištěm, které hrálo důležitou roli během druhé světové války.

Účel letu z Kyjeva zůstává nepotvrzený a společnost Antonov Airlines k této operaci nevydala žádné veřejné prohlášení. Přistání letounu UR‑82073 v Lipsku zřejmě znamená, že letoun se přičlení k existující aktivní flotile Antonovu v zahraničí.

Není to poprvé, co nákladní letadla opustila Ukrajinu na základě zvláštních dohod. V prosinci 2022 získala povolení k odletu dvě letadla A400M tureckého letectva, které začátek války zastihl na mezinárodním letišti Kyjev-Boryspil. Vzhledem k tomu, že se jednalo o letadla členské země NATO, byl návrat letadel výsledkem několikaměsíčních diplomatických jednání. Po dobu jednání přebývali piloti na velvyslanectví Turecka. (Foto: @eddpspotter, FlightAware, planes.cz)  


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



Oldřich - unsigned guest (...180.47...)
2025-07-15 11:51
Reakce na komentář Kuka

Jen pro info leteckého analfabeta Kuka: Letadla Antonov byla pravidelně vyhodnocována mezi nejlepšími ve své třídě. AN 124 v několika kusech dokonce zajišťoval smluvní logistiku pro NATO. A v neposlední řadě vozil do ČR jaderné palivo. Antonovy sice nejsou nejmodernější, ale zato mohou létat v podmínkách, kde by si západní technika ani nevrzla. Proto měli o továrnu Antonov extrémní zájem Číňané.

Kuk - unsigned guest (...63.97...)
2025-07-14 22:24

Stejně jsou to ukrajinský krámy a už vůbec nechápu, že jim někdo dovolil přelet, ale to i wizzairu a tak dále. Uzavřený vzdušný prostor znamená uzavření bez vyjímek, ale uáčka asi nemají co žrát, tak to najednou jde.

M9je - unsigned guest (...135.30...)
2025-07-14 10:20
AN124

Autor článku nejspíš moc neumí češtinu.

Pepa - unsigned guest (...30.174...)
2025-07-14 10:05
AN-124-150

Autor článku má asi přesnější informace, mel jsem za to že AA měli 6 letadel AN-124
Určitě je ale mylnou informaci že provozují pouze stroje AN124-100!
Myslím že v jejich flotile jsou nejméně dva nebo tři stroje označené AN124-150!
Tyto mají výkonnější motory a posílený drake čímž se nosnost zvedá o 30 tun!!!

Vašek - unsigned guest (...135.41...)
2025-07-14 09:02
AN-124

Škoda že se nepodařilo zachránit A-124 82009. Co jsem koukal na diskuse v zahraničí a rejsřík Antonovů 124, tak se píše že byl rozřezán, ale foto jsem žádné nenašel. Bohužel, Ukrajina má těchto letadel poskrovnu.........

5 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details